Maleisië en Cambodja - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rinske - WaarBenJij.nu Maleisië en Cambodja - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rinske - WaarBenJij.nu

Maleisië en Cambodja

Door: Rinske

Blijf op de hoogte en volg Rinske

31 Mei 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na Singapore zijn we dus met de bus naar Maleisie gegaan! We kwamen laat aan in Kuala Lumpur en waren allebei een beetje slaperig, dus hadden met onze domme hoofden het station gemist. Ergens anders werden we uit de bus gezet, dus moesten we nog een heel stuk lopen naar het hostel dat we voor de verandering van tevoren hadden geboekt, omdat we laat aankwamen en geen risico wilde lopen niks te kunnen vinden. Hier kregen we een beetje spijt van, want er was een en al leven in de brouwerij! Mensen die ons hun hostel bijna introkken, barbecues op straat, 'hello miss, you want massage?', etc. Heel gezellig sfeertje! Het hostel was een beetje jammer.. In de airco was het wel een feestje voor bacteriën waardoor we de volgende ochtend allebei met een fijne keelontsteking naar de Batu Caves gingen. Dit zijn grotten met apen in een rots waar je in kan nadat je bijna 300 treden tussen hijgende Aziatische toeristen hebt beklommen. Het leek veelbelovend toen we beneden stonden, maar het was zo verwaarloosd van binnen. Een kant van de grot werd als afvalopslagplaats gebruikt en de stank daarvan bleef in de hele grot (400 m) hangen. Super zonde! De andere grot met spinnen waar we graag in wilden was toevallig die dag dicht helaas. De middag hebben we in Kuala Lumpur doorgebracht als echte toeristen met een plattegrond groter dan ik zelf ben. Moskee (die al dicht was, jeej..), chinatown, little india (viel tegen na dat van singapore, maar het Indiase eten blijft te lekker), plein, en als hoogtepuntje de 452 meter hoge twin towers. We hadden dit super goed getimed, want waren er precies voor zonsondergang! Heel cool hoe de lucht zwart werd en alle lichten aan gingen en alle toeristen te ernstige touristy foto's namen..

De volgende dag zijn we met de bus (5 uur) naar het dorpje Tanah Rata in de Cameron Highlands gegaan. Het was er ongeveer 20 graden, omdat het op ongeveer 1500 m ligt, heerlijk afkoelen na steeds 32+ graden! Er was geen openbaar vervoer, bijna geen taxi's en vrijwel alleen tourtjes, dus besloten we te liften naar de Bharat theeplantages. Echt super mooi! We zijn er doorheen gelopen (mocht bijzonder genoeg gewoon) en hebben hazelnootthee (super lekker) gedronken dat eruit zag als koffie met uitzicht op de prachtige plantages. Daarna zijn we van de thee naar de koffie, namelijk de starbucks, gegaan, omdat we fatsoenlijke wifi nodig hadden. We wilden namelijk ons treinticket naar Thailand boeken, maar we liepen de starbucks uit met een vliegticket naar Cambodja haha. We hadden ineens even meer zin daarin toen we het over onze plannen hadden, dus besloten we de plannen te wijzige. De dag erna zijn we de bergen in gegaan (deze keer eens geen sunrise), strawberry en butterfly farm bezocht, door jungle gewandeld en m'n roze Indonesische prinsessen schoenen even lekker vies gemaakt, naar het uitzichtpunt gegaan waar het uitzicht prachtig wolken wit was, naar andere thee plantages waar we mensen keihard aan het werk hebben gezien voor een paar dollar per dag. Tot slot hebben we in de theefabriek bekeken wat er met alle thee gebeurt die op het land geplukt wordt. Na dit drukke dagje gingen we weer met de bus naar Kuala Lumpur, omdat we de volgende dag dus naar Cambodja zouden gaan!

Op 22 mei waren we dus ineens in Siem Reap! Voor ons visum moesten we een hostel boeken. De lonely planet adviseerde eentje, dus die hebben wij, goedgelovig dat we zijn, geboekt. Als wij van tevoren iets boeken, is er altijd wat mis dus toen ook. Onze kamer had geen airco en het was zo'n 45 graden binnen.. De ook te warme 37 graden buiten voelde gewoon fris! Ik weet niet wat ons bezielde om daar te blijven, misschien het gezellige tapas- en cocktailavondje, maar we hebben allebei uiteraard geen oog dicht gedaan en zijn de volgende ochtend meteen naar een chill hotel gegaan ter compensatie haha. Hierna zijn we naar een floating village (een dorpje op water) gegaan waar we een beetje opgelicht zijn door het bootjesverhuurbedrijf, maar goed, het was het waard! Eerst voeren we naar een crocodile farm waar we krokodillen zagen die klaar lagen voor de slacht, zodat er mooie tassen van hun huidje gemaakt konden worden.. We hadden een extreem chagrijnige schipper die ons daarna meteen al terug wilde brengen, omdat hij z'n werk zo haatte.. Hier waren wij het totaal niet mee eens natuurlijk, want we wilden nog naar de school. Super blij dat we op onze strepen gestaan hebben, want toen we daar aankwamen werden we heel warm onthaald door de kinderen! Ze pakten ons bij de hand om met hun in een kring te komen zitten en spelletjes te spelen. Super leuk! Mijn te lange, dode, blonde haren vonden ze ook heel interessant. Op een gegeven moment begonnen ze het te kammen en een half uur later had ik invlechten in de vorm van een hartje op mn hoofd. Zo schattig! Onze chagrijn van een schipper kwam helaas om de hoek kijken met stoom uit z'n oren, dus zijn we maar gegaan, omdat we bang waren dat hij er anders zonder ons vandoor zou gaan. Die 7 km was iets te ver om te zwemmen.. Eenmaal terug hebben we even gepowernapt, zodat we daarna naar de pubstreet konden voor een gin tonic aangezien we erachter gekomen waren dat dat een preventief middel tegen malaria is.

Na een te kort nachtje ging de wekker om 4:30 uur om de sunrise bij het prachtige Angkor Wat te bekijken! Zooo mooi! Het was gelukkig een hele heldere dag, dus we zagen de zon mooi boven de horizon uitkomen. Nadeel hiervan was wel dat het extreem warm was haha. 38 graden! Hierna hebben we nog 8 andere tempels bezocht in het gigantische park, o.a. Bayon temple en Ta Prohm bekend van de film de Tomb Raider. Hier hebben we natuuurlijk nog zonder schaamte een paar Lara Croft foto's gemaakt, terwijl de andere toeristen ons aankeken alsof we gek waren. Als afsluiter gingen we weer naar Angkor Wat om hem nu van binnen te bekijken. Eenmaal daar aangekomen werden we geweigerd i.v.m. onze kleding. We hadden dingen mee om ons te bedekken, maar dat was in tegenstelling tot alle andere plekken waar we afgelopen 2 maanden geweest zijn niet goed. Het moest een broek zijn ipv sjaal/sarong. Een ander meisje had hetzelfde probleem, maar had zij een broek maar geen vestje, dus na een heuze kledingruil voor de tempel konden we uiteindelijk alle drie toch nog naar binnen gelukkig haha. Deze super mooie dag hebben we weer afgesloten in de pubstreet met antimalaria middeltjes met een studiegenootje en haar vriend die toevallig in het hotel naast ons zaten. Kleine wereld!

Op ons laatste dagje in Siem Reap hebben we een beetje door de stad geslenterd, slecht olifanten shirt met een te lelijke korte broek gescoord, met lieve cambodjanen geluncht die een beetje verliefd op ons waren, tempel nummer 100 bezocht, sjiek gedineerd in een of ander luxe restaurant waar VIP stoelen vooraan waren geregeld (geen idee waarom), zodat we de Cambodjaanse dans perfect konden zien. Wij waren gelukkig weer helemaal in stijl, want we droegen de die middag gekochte pauper kleding van een euro haha.. We dachten dat we gewoon even gingen eten en een dansje gingen bekijken. Dans was wel echt cool trouwens! De vrouwen dansen heel sierlijk met hun handen en de mannen maken oerkreten alsof ze apen zijn.

Hierna hebben we de nachtbus naar Phnom Penh genomen. Over de hobbelige wegen hier rijden is niet zo'n succes als je wilt slapen, dus de volgende ochtend hebben we nog 3 uur lang in het hotel liggen tukken, terwijl de tuktuk chauf op ons wachtte (oeps..) om ons naar de killing fields te brengen waar we een audiotour gedaan hebben. Dit was super indrukwekkend.. We liepen over deze velden met massagraven waar meer dan 20.000 mensen vermoord zijn, terwijl we luisterden naar de geschiedenis en horror verhalen waarvan je eigenlijk niet wilt geloven dat ze waar zijn. (Gevangenen van de Tuol Sleng gevangenis werden hier naartoe gebracht en vermoord in de jaren 1975-1979 door de rode Khmer. Deze gebruikte landbouwgereedschap en handen om mensen te vermoorden, omdat dit goedkoper was dan kogels, maar vaak stierven de mensen al eerder door de slechte omstandigheden. Het meest onvoorstelbare was de boom die werd gebruikt om baby's tegenaan te slingeren..) Op de weg naar de gevangenis (ook heftig) waren we er allebei stil van en hebben we voor de verandering eens zwijgend naast elkaar gezeten. Zo'n contrast met de blijheid van normaal, je realiseert je weer extra hoe bevoorrecht wij zijn dat we zo'n geweldige reis kunnen maken! De volgende dag was het tijd voor sightseeing in Phnom Penh: royal palace met gouden daken en olifantenslurven, plein, boulevard, stink markt, tempel waar we elkaar 1,5 uur kwijt waren. We waren best wel moe, hadden geen kamer meer en onze nachtbus naar Vietnam ging pas om 1:30 uur, dus toen we een ijsjeszaak met een chille lounge zagen was 1+1 2. Hier hebben we even heeerlijk geslapen en we werden niet eens weggestuurd haha. Dat dutje hadden we wel even kunnen verlengen achteraf, want de bus vertrok veel later. Daarbij hadden we een kaartje gekocht voor bedden in de bus, maar het waren gewoon ligstoelen gemaakt voor Aziaten, dus ik kon mn benen prima kwijt, maar Dieuw lag lekker dubbel. Nadat de Chinees achter ons een paar keer onze nek vol had geniest, we 3 uur vertraging hadden door 2 Duitsers, van bus waren gewisseld waar zelfs ik geen beenruimte had, kwamen we aan in Vietnam, Ho Chi Minh! Yeah! Hier vermaken we ons al een paar daagjes. Vanaf morgen gaan we richting het noorden trekken! Zin innnn!