Vlucht, Pulau Seribu, Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Rinske - WaarBenJij.nu Vlucht, Pulau Seribu, Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Rinske - WaarBenJij.nu

Vlucht, Pulau Seribu, Jakarta

Door: Rinske

Blijf op de hoogte en volg Rinske

01 April 2015 | Indonesië, Batavia

Hi lieve familie, vrienden en andere geïnteresseerden!

Na onze reis in China is het nu tijd voor season 2 dat zal gaan over onze stage in een ziekenhuis in Jakarta en backpacken in Zuidoost-Azië. Dieuwke en ik hebben Nederland inmiddels al 9 dagen verlaten en ik kan inmiddels al een boek schrijven, maar ik ga proberen het kort te houden :)

Eerst onze vlucht.. Nadat we afscheid hadden genomen vertrokken Dieuwke en ik met een beetje vertraging uit Nederland met Malaysia Airlines naar Kuala Lumpur. We waren helemaal gelukkig, omdat de stoel naast ons vrij was en we zagen ons al languit liggend en slapend voor ons. Het teken dat de stoelriemen los mochten was nog niet gegeven en er kwam een Kroaat aan, die vroeg of hij naast ons mocht zitten. Zijn buurman had namelijk eigenlijk 2 tickets moeten kopen volgens hem, maar volgens mij had hij gewoon een oogje op Dieuwke. Dit leverde haar wel chips en oreo`s op voor de hele reis, dus ze had zowaar voor de eerste keer in haar leven bijna geen honger! 12 uur en heel wat turbulentie later moesten we door de vertraging een sprintje trekken om de vlucht naar Jakarta te halen. Helaas was de bagagewagen niet zo snel als onze benenwagen, dus kwamen we in Jakarta aan zonder onze backpacks. Dit mocht de pret niet drukken, want er gaat 14 (ja, 14!) keer op een dag zo'n vlucht, dus we waren snel weer herenigd met onze grote, zware, rode vriendjes. We werden opgehaald door de familie van Eric en zijn met hun gaan lunchen in ons tikkeltje te ongepaste kleding en met ons iets te zware oogjes. Daarna zijn we naar het appartement gegaan waar we de komende tijd verblijven: op de 17e verdieping, prachtig uitzicht over Jakarta, balkonnetje, zwembad en fitnesscentrum beneden, supermarktje, helemaal top dus! 's Avonds kwam Eric aan die al even een paar daagjes in Singapore vakantie aan het vieren was.

De volgende ochtend stonden we om 5 uur op en gingen we naar Pulau Seribu (Indonesisch voor Thousand Islands) voor de kust van Jakarta. Met een gigantische speedboot sjeesden we naar Pulau Harapan, het eiland waar onze home stay was. Volledige omschrijving hiervan: woonkamertje met een mooi kleed op de grond, slaapkamer met een matrasje op de grond en ‘badkamer' met een gat in de grond. Leuk om even als een local te wonen! We gingen meteen met 2 Indonesiërs in een heel leuk bootje de zee op. Ze spraken geen woord Engels, maar gelukkig spreekt Eric wel Indonesisch. Allemaal kleine eilandjes, super helder water, heel veel vissen, koraal, zee-egels, echt heel mooi om te zien en perfect om te snorkelen dus! Na op 2 verschillende plekken te hebben gesnorkeld, gingen we naar Pulau Perak. Dit was echt genieten! Kokosnootjes drinken op het strand, schommelen, uitrusten van de reis, elkaar 100x vertellen hoe mooi het er was, gebakken banaan eten, aangestaard worden door indo's daar omdat je bleek en blond bent, stiekem op de foto worden gezet. Dieuw heeft zelfs nog als een echte Robinson haar eigen kokosnoot uit de boom geslagen! Vooral heel grappig was dat de mensen daar dachten dat Eric een rijke indonesier was en dat Dieuwke en ik zijn twee westerse vrouwen waren die hij even mee op vakantie nam haha.

De volgende dag gingen we eiland hoppen. We zijn naar 6 verschillende eilandjes geweest en ik zal jullie niet vervelen met de namen, maar Pulau Dolphin was echt onze favoriet en het noemen waard! Het strand was zooo mooi. Als je jaloers wilt worden, moet je vooral de foto's bewonderen. De meeste eilandjes waren onbewoond en we waren daar meestal ook als enige! Echt heel gaaf! Helaas moesten we voor zonsondergang, nadat onze tour guide nog een inktvis gevangen had, weer terug naar het vieze Pulau Harapan. Harapan betekent hoop, maar het is het eiland van de zwerfkatten, kakkerlakken en het afval. Hier hebben we gebarbecuet (de inktvis ging er niet op), katten van ons afgeslagen, beetje Indonesisch geleerd en de locals een beetje Nederlands geprobeerd te leren. Dat laatste was geen succes.

De volgende dag zijn we ‘s middags teruggegaan naar het drukke Jakarta, nadat we de kinderen op het eiland nog als gekken vis hebben zien vangen en in het water hebben zien vallen. Het weekend zijn we veel met de familie van Eric op pad geweest: lunchen, dineren, veel nieuwe dingen proberen (eten is heel belangrijk hier), shopping malls, naar de hollandse bakker, en het hoogtepunt: karaoke op zaterdagavond! Met mijn valse stem heb ik de duetjes van Eric en Dieuwke (die beide wel goed kunnen zingen) hier en daar wel een beetje verpest.

Afgelopen maandag begon onze stage op de heelkunde in het academische ziekenhuis van Jakarta. We waren allemaal een beetje ziekjes in de nacht ervoor, maar helaas vind mijn lichaam het nu pas nodig om te herstellen, dus Dieuwke en Eric staan nu op de operatiekamer te assisteren en ik vermaak me nog met mijn voedselvergiftiging. Gelukkig voel ik me al een stuk beter, dus hopelijk ben ik morgen ook van de partij! Positief puntje is dat ik nu eindelijk tijd had om hier iets te laten horen ;-) de stageverhalen volgen in episode 2!

Liefs, Rinske

• 01 April 2015 - 08:36

Troess:

Jaaaa zo leuk om te lezen. Zo jaloers ook hahaha liefde en kusjes

• 01 April 2015 - 08:41

Johannes:

Mooi verslag, mooie foto,s, mooie dochter.

• 01 April 2015 - 09:09

Monique :

Fijn om iets van je/ over je te lezen. Ik hoop dat we nog veel van dit soort reisverslag je krijgen. Liefs van ons alle drie

• 01 April 2015 - 11:38

Jan Loof:

heel leuk verslag rinske. opa en oma

• 06 April 2015 - 15:30

Trijnie:

Prachtig om te lezen, wat een belevenissen al in zo'n korte tijd. Keep in touch with the Dutch :) Dikke kus