Java, Bali, Singapore - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Rinske - WaarBenJij.nu Java, Bali, Singapore - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Rinske - WaarBenJij.nu

Java, Bali, Singapore

Door: Rinske

Blijf op de hoogte en volg Rinske

20 Mei 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Allereerst, sorry! Na een dikke maand jullie in spanning te hebben laten wachten, wordt het wel weer tijd voor een nieuw reisverslag! Ik kan de schuld aan m'n kapotte tablet of gestolen telefoon geven, maar eigenlijk heb ik het gewoon veel te druk gehad met leuke dingen doen. Het is onmogelijk dit allemaal met jullie te delen, maar ik ga jullie de grote lijnen en hoogtepuntjes niet onthouden!

Na onze laatste week stage op de kinderafdeling en na het vieren van Erics verjaardag met karaoke hebben Dieuwke en ik Jakarta op 25 april vol blijdschap verlaten! We waren helemaal klaar met de smog, ons appartement en het veel te drukke verkeer. Een 8 uur durende treinreis bracht ons naar het mooie Yogyakarta in het midden van Java. We waren als kleine kinderen zo blij toen we aankwamen, want na 5 weken hadden we weer een eigen bed en konden we weer een douche nemen met warm water!! Het stadje hebben we goed bewonderd met dank aan Eddie, een random Indonesier die we onderweg tegenkwamen en wel even twee blonde dames wilde rondleiden, super lief! Van de ondergrondse moskee tot het beest luwak en zijn uitwerpselen (smaakte best goed) waar koffie van gemaakt wordt, van het waterpaleis van de sultan en zijn 30 vrouwen en 80 kinderen tot kruiden en vruchten die in onbekende steegjes groeiden.

De dag erna wilden we naar Borobudur (boeddhistisch tempelcomplex) en Prambanan (Hindoeïstische tempelcomplex). We wisten niet goed hoe, want het openbaar vervoer was een drama en we houden niet van georganiseerde tourtjes, dus besloten we de wegen nog gevaarlijker te maken dan ze al zijn en op de scooter te gaan! Die avond hebben we even geoefend, want de enige tweewieler die we beiden kenden was een fiets, maar het ging (uiteindelijk haha) prima. Dus de wekker ging om 3 uur 's nachts en wij op de donkere wegen naar Punthuk hill voor de zonsopkomst achter Borobudur! We blijven natuurlijk wel een beetje kneusjes met zn tweeen, dus er moest natuurlijk iets mis gaan: 5 km voor de bestemming begon het licht te worden, dus realiseerden we ons dat we te laat waren haha.. Gelukkig was het uitzicht alsnog veel meer adembenemend (zie foto's) dan het sprintje van 300 meter naar boven! Hierna zijn we in de dauw over doodstille landweggetjes tussen de rijstvelden door naar Borobudur gereden wat echt zooo cool was! Toen we alle schoolkinderen (die dachten dat onze blonde haren in plaats van de tempels de attractie waren) van ons afgeslagen hadden, reden we met onze held Google Maps langs rivieren en dorpjes waar gek genoeg geen toeristen te bekennen waren naar Prambanan. Dit was een beetje een anti-climax.. Misschien omdat onze zware ogen al zo verwend waren door al het moois wat we gezien hadden die dag, maar we genoten meer van het powernapje op de schommels dan van het complex. Die avond zouden we weer naar het kroegje waar elke avond live muziek was, maar we waren zo moe dat we daar gewoon doorheen geslapen waren haha. Om 3 uur 's nachts waakte onze biologische klok ons weer, dus toen zijn we nog maar even in onze pyjama op straat gaan dineren, gewoon omdat het kan.

De volgende dag hadden we een heerlijke 14 uur durende busrit naar het oosten van Java naar Cemoro Lawang. We hadden een gekke Engelse geneesco ontmoet in het hostel, dus we zijn de tijd wel goed doorgekomen met sterke verhalen. We kwamen laat aan en alle restaurantjes waren al gesloten, dus is Dieuwke zelf ergens nog even de keuken in gegaan om de chef te spelen haha. Een paar uur later ging de wekker weer (om 3 uur 's nachts voor de verandering) om de zonsopgang bij de vulkaan Bromo te bekijken. Dit was zo mooi!! En koud! Het was 4 graden, heerlijk na al die hitte. Na ons verbaasd te hebben dat er zoiets moois op de wereld was, gingen we met de jeep naar de vulkaan toe. We zijn naar boven geklommen over de door lava uitgedroogde grond om de rokende krater te bekijken. Super indrukwekkend! Het wijde 360 graden uitzicht op de rand maakte het helemaal af. We wilden er eigenlijk de hele dag blijven, maar de jeep wachtte op ons om ons naar de (14 uur durende..) bus naar Bali te brengen.

Op weg naar Bali op 30 april hebben we hele gezellige mensen ontmoet. Een Duitser wilde 'het is een nacht' van Guus Meeuwis leren en toen we aan het zingen waren, vertelde iemand anders dat hij zijn gitaar mee had, dus zo hebben we ons prima vermaakt. Ook al waren we gesloopt van al het gereis en de korte nachten, Bali is een party island, dus een drankje op onze eerste avond daar kon niet achterwege blijven! Vanaf 1 mei mocht er geen drank meer in de kleine supermarktjes verkocht worden, dus wij hebben op de valreep de laatste biertjes gekocht, yeah!

De dag erna hebben we met de hele groep ontbeten met banana pancakes, vers fruit en cocktails op het strand waar we de rest van de dag gebleven zijn, met een kreeften huidje als gevolg ondanks de factor 50.. Die avond zijn we naar Kuta, het party paradise voor Australiers, gegaan waar we gratis in een luxe bungalow konden van de Engelse geneesco en zn vrienden. Super chill! Hij had hun wijsgemaakt dat Dieuwke Noshaira (afgeleid van nosehair) heette en ik Babyfasca (ja, van babyface) haha, bijzonder genoeg geloofden ze het net als alle Indo's, dus dit hebben we de hele avond maar mee gespeeld. Nadat we een poging tot karaoke deden en weggestuurd werden (niet omdat het te vals was natuurlijk), belandden we in Seminyak in een veel te leuke club zónder dronken Australiers voor de verandering. Niet helemaal fris en fruitig werden we wakker, maar het weer was er veel slechter aan toe dan wij. Regen, regen, regen en onweer.. En dat op Bali! Gelukkig was dat de enige dag met slecht weer, want daarna hebben we prachtig weer gehad! We wilden eigenlijk nog naar de Gili islands, maar dat is er niet meer van gekomen. Op Bali was genoeg te beleven tijdens onze 12 dagen daar! We zijn na de bungalow naar een hotel in Kuta 'verhuisd' waarvan we onze thuisbasis gemaakt hebben. Vanaf hier hebben we het eiland overdag verkend op ons intussen favoriete vervoersmiddel de scooter. Het surfdorpje Uluwatu met gigantische golven en kliffen waar brutale apen leven die echt alles stelen, meer in de bergen tussen de wolken, zwarte lava stranden in het noorden, tempels en nog meer tempels, zwemmen in tweeling watervallen (koud!) in de bergen, Ubud met monkey forest, rijstterrassen bij Jati Luwih, scooter rijden in de bergen in de mist en regen op slingerweggetjes, etc.. Ik zal jullie verder niet vermoeien (of jaloers maken) met onze hilarische avondjes uit en relaxte stranddagjes al zijn Dieuwke haar surf skills en het omtoveren van een lege dansvloer in een heuze Aziatisch limbodans feest nog wel het noemen waard.

Met pijn in ons hart moesten we op 12 mei Bali en onze nieuwe matties verlaten, omdat we ons ticket naar Singapore geboekt hadden. Eenmaal daar heb ik Bali geen moment gemist haha. Het was eigenlijk wel fijn om even weg te zijn uit de Chaos van Indonesie en in een land te zijn waar alles te goed geregeld is, waar over elke stoeptegel is nagedacht, waar je 300 euro moet betalen als je in de trein een slokje water neemt en waar ik niet bang hoefde te zijn dat mn telefoon weer gestolen werd. We hadden in Jakarta iemand ontmoet die een super chill appartement van een vriend voor ons had geregeld. Super aardig! Daar hebben we 5 nachten geslapen, in het zwembad gezwommen en de fitnesszaal voorbij gelopen met het idee morgen écht te gaan. We zijn 's avonds steeds met die vrienden op pad gegaan, o.a. naar te mooie rooftopbars met geweldig uitzicht over Singapore, clarke quay langs de rivier, naar gestoorde clubs genaamd de 4 floors of whores (namelijk veel hoeren uit andere aziatische landen die naar singapore gaan, omdat ze daar meer kunnen verdienen.. ernstig) waar Dieuw nog een miljoen SG dollar aangeboden kreeg haha. Overdag waren we eigenlijk best wel lui, omdat we nog moe van Bali waren en de feestjes in Singapore ook niet bijdroegen aan ons herstel, maar we hebben wel zo'n beetje alle highlights bekeken: marina bay met de sprookjestuin, water/light show waar ze beelden op het water van de fontein projecteerden, colonial district, botanische tuinen, chinatown, little india. De bekende zoo en safari daar hebben we maar overgeslagen, niet omdat we elkaar al hebben.

Op 16 mei hebben we de de bus gepakt naar Kuala Lumpur, Maleisie! Daar vermaken we ons nu al een paar daagjes, maar dat volgt in het volgende verslag. Ik beloof dat ik die volgende eerder ga schrijven!

Liefs,
Rinske

• 20 Mei 2015 - 20:47

Monique :

Lieve Rinske en Dieuwke,

Wat maken jullie een hoop mee. Geweldig.
    Blijf schrijven Rinske zodat wij het gevoel blijven houden dat ee meereizen.

Liefs, Dicky en Monique

• 21 Mei 2015 - 19:56

Jbakkeroffshore@yahoo.co.uk:

die Rinske toch.....ga zo door meid